Metody pracy

Dziecko w wieku przedszkolnym jest bardzo ciekawe świata i chce jak największą ilość rzeczy poznać samodzielnie, poprzez działanie. W Przedszkolu im. Księcia Szaranka nr 6 w Obornikach wykorzystujemy tę niesamowitą dziecięcą ciekawość podczas zajęć dydaktycznych oraz zabaw własnych w celu jak najlepszego aktywizowania pracy naszych Przedszkolaków.

Stawiamy na najnowocześniejsze metody i narzędzia edukacyjno-wychowawcze. Wprowadzamy do codziennej pracy placówki praktyki stosowane w najlepszych systemach edukacyjnych na świecie. Przecieramy edukacyjne szlaki wykorzystując najnowsze techniki i instrumenty wychowawcze.


 

Dlatego zajęcia prowadzone w oparciu o podstawę programową MEN uzupełniamy ofertą zajęć dodatkowych, do których należą:

  • nauka czytania metodą Glenna Domana - metoda ta została stworzona z myślą o pracy dzieci ze światem słów - oddziałując na ich wzrok i słuch. Dzięki temu nie tylko przygotowujemy je do nauki czytania, ale też poszerzamy ich wiedzę i zakres słownictwa
  • zajęcia prowadzone metodą projektu prof. Lilian Katz - jedna z najbardziej praktycznych metod nauczania. Stosowana w pracy z małymi dziećmi jest sposobem wspierania aktywnego uczenia się dzieci. Temat projektu wypływa z zainteresowań dzieci, jest dla nich ciekawy, łączy się z ich doświadczeniami i zainteresowaniami. Większa część pracy polega na szukaniu  przez dzieci odpowiedzi na postawione przez siebie pytania i hipotezy przy wsparciu nauczyciela. Poprzez wielokrotne obserwacje, badanie, eksperymentowanie, wycieczki tematyczne, czy też spotkania z ekspertami, dzieci znajdują odpowiedzi i pogłębiają swoją wiedzę na dany temat
  • eksperymenty - to okazja do bliskiego spotkania z naukami ścisłymi, jak biologia, chemia czy fizyka. W ich trakcie dzieci mają okazje badać reakcje i zjawiska w bezpiecznych warunkach oraz poddawać ich przebieg i wynik wnikliwej obserwacji. Dla naszych Przedszkolaków jest to świetna zabawa na rzecz naukowego rozwoju
  • zajęcia kulinarne - co tydzień nasi Podopieczni pod okiem swoich „przedszkolnych cioć” mają możliwość przygotowania pysznych, zdrowych potraw, które następnie mogą ze smakiem zjeść. Zajęcia są doskonałą okazją do przełamywania niechęci niejadków do nowych potraw; odkrywania nowych smaków, poznawania składników i kolejnych czynności potrzebnych do przygotowania ulubionych przekąsek. Ponadto w trakcie gotowania dzieci rozwijają wiedzę matematyczną: mierząc, ważąc i licząc
  • edukacja historyczna - celem zajęć jest wprowadzenie przedszkolaków w świat podstawowych zagadnień historycznych oraz kształtowanie wśród dzieci przynależności narodowej, jak również postaw patriotycznych. Na zajęciach dzieci poznają również elementy historii regionalnej, na podstawie podań oraz legend. Zajęcia prowadzone są w cyklicznych blokach raz w tygodniu w najstarszych grupach wiekowych
  • rytmika - celem zajęć rytmiczno- umuzykalniających dla dzieci w wieku przedszkolnym jest rozbudzenie wrażliwości muzycznej i estetycznej, rozwijanie zamiłowania do śpiewu, muzyki, tańca oraz zaspokajanie potrzeby ruchu.
  • uprawa przedszkolnego ogródka - pielęgnacja i obserwacja przedszkolnego ogródka pozwala Dzieciom zobaczyć, jak zmienia się świat roślin na przestrzeni kolejnych pór roku. Przedszkolaki z pomocą Cioć sadzą, sieją, pielą, podlewają i doglądają efektów swojej pracy. Dzięki temu uczą się również systematyczności, dbałości o dobro własne i innych, ale przede wszystkim łączą przyjemne z pożytecznym. Nierzadko plony z ogródka wykorzystują w trakcie zajęć kulinarnych.
  • wspólne celebrowanie posiłków - według  zasady Montessori bardzo ważne jest nie tylko spożywanie posiłków, ale również przygotowanie do nich. W myśl naczelnej zasady Marii Montessori "Pozwól mi zrobić to samemu", dbamy o to, by dzieci uczyły się nakrywania stolików poprzez rozłożenie obrusu, ustawienie wazonika z kwiatami, nalewania napojów do szklanek, smarowania pieczywa, nalewania zupy do miseczek itp.  Dzięki temu  dzieci uczą się pewnych rytuałów, które związane są z przygotowywaniem jedzenia,  wspólnego celebrowania tej czynności, a nie tylko jego spożywaniem. Poprzez takie aktywizowanie, nasi podopieczni nabywają odpowiednich nawyków żywieniowych, doświadczają radości  z przyrządzania sobie posiłku.
  • Świat Zmysłów - „Czego nie ma najpierw w zmysłach, tego nie ma później w umyśle.” -Maria Montessori
    Jak dziecko poznaje świat? Dzięki zmysłom. Dlatego tak ważne jest ich harmonijne rozwijanie. W Naszym przedszkolu dzieci zdobywają wiedzę chłonąc otaczający świat wszystkimi zmysłami.
  • Krąg wdzięczności - każdy dzień rozpoczynamy od spotkania w kręgu, podczas którego dzieci dowiadują się jakie aktywności zostały zaplanowane, rozmawiamy o ważnych wydarzeniach z życia grupy, poruszamy zagadnienia, które w danym momencie są istotne dla dzieci, a przede wszystkim uczymy wdzięczności i uwrażliwiamy na wszystko, co nas otacza. Dajemy również każdemu dziecku możliwość wypowiedzenia się budując poczucie własnej wartości. Jest to moment, w którym zarówno nauczyciele, jak i dzieci mogą sobie wzajemnie dziękować.
  • Stolik pokoju - Stolik pokoju jest narzędziem służącym uczeniu dzieci samodzielnego rozwiązywania konfliktów. Nauczyciel obserwujący narastający konflikt w grupie prosi dzieci aby usiadły przy stoliku, pełniąc rolę mediatora, zachęca dzieci do rozmowy o zaistniałej sytuacji, czego efektem jest podanie sobie ręki na zgodę i powrót do wspólnej zabawy. Z czasem, gdy dzieci nabiorą doświadczenia, nauczyciel będzie już tylko obserwatorem, a dzieci na bieżącą będą wyjaśniać nieporozumienia i konflikty.